خرید کلید دو پل

نقشه کلید دوپل کار سختی نیست اما باید با دقت این کار انجام شود. کلید دو پل به دلیل روشن و خاموش کردن جریان برق ۲ لامپ نصب می شود. در ادامه به خرید کلید دو پل می پردازیم.

نحوه نصب کلید دو پل

این نوع کلید در صنعت ساخت و ساز بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل بهتر است با این نوع کلید آشنا شوید. افراد برق کار امروزه با این کلید دو پل بیش تر سر و کار دارند.

کلید دو پل برای روشن و خاموش کردن دو چراغ استفاده می شود. به طور مثال در برخی از اتاق ها و پذیرایی که بیش تر از یک لامپ وجود دارد از این نوع کلید دو پل استفاده می کنند.

زمانی که از کلید دو پل استفاده می شود ، از وسایلی مانند سیم و لوله و کلید کم تر استفاده می شود. کلید دو پل همان دو کلید یک پل است. که به جای استفاده از دو کلید یک پل از یک کلید دو پل استفاده می کنند. که هر کدام از این پل ها می توانند به صورت مستقل عمل کنند. برای خرید کلید دو پل انواع مختلفی نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

انواع کلید دوپل

برای خرید کلید دو پل می توانید بر اساس نیازتان آن را انتخاب کنید. این کلید ها دو نوع می باشد که ما در این مطلب این دو نوع را برای شما بیان خواهیم کرد.

کلید دو پل روکار

این نوع کلید به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شود و نیازی به قوطی کلید برای نصب ندارد.

کلید دو پل توکار

این نوع کلید به صورت قوطی هایی که از قبل کار شده است در ساختمان نصب می شوند.

نحوه نصب کلید دوپل با دیگر کلیدها متفاوت است. طرز بستن کلید برق دوپل به این صورت است که ابتدا سیم فاز را از فیوز به جعبه تقسیم می برند و سپس به پیچ مشترک که به رنگ قرمز است و با حرف P مشخص می کنند، متصل می کنند.

سیم را از دو پیچ غیر مشترک به لامپ ها متصل می کنند. سپس سر پیچ ها را از بدنه به نول شبکه وصل می کنند. اگر تعداد لامپ ها بیش تر بود باید سر پیچ ها به دو دسته تقسیم شود. که در هر دسته باید چند سر پیچ با هم موازی شود. در این هنگام باید  سیم برگشت و سیم نول به نقطه ی اتصال مشترک سرپیچ ها متصل شود.

بعد از خریدن کلید دو پل و کشیدن نقشه کلید دو پل باید ابتدا شروع به لوله گذاری کرد. که این لوله گذاری توسط یک برق کار حرفه ای انجام  می شود. به صورت کلی یک لوله به کلید دو پل وارد می شود. سپس از کلید دو پل نیز به هر کدام از چراغ ها لوله ای وارد می شود. برخی از برق کارها از یک لوله برای دو یا چند لامپ استفاده می کنند.

نقشه کلید دوپل برای چهار لامپ با نقشه کلید دوپل برای دو لامپ متفاوت است. در این حالت باید سیم نول بین تمام لامپ ها مشترک باشد و هر ۲ لامپ از یک سیم فاز تغذیه کند. یعنی دو لامپ که در طرف چپ قرار دارند از سیم قرمز و دو لامپ دیگر که در طرف راست قرار دارد از سیم سبز تغذیه می کنند.

در زمان برق کشی کلید دو پل ممکن است برخی از اشتباهات رخ دهد. در این هنگام اگر سیم ها را جا به جا وصل کنید و فاز را به جای خودش متصل نکنید اتفاق جالبی خواهد افتاد.

زمانی که برق خانه را وصل کنید خواهید دید که یکی از لامپ ها به لامپ دیگری وابسته است. با خاموش  و روشن کردن کلید دو پل لامپ روشن و یا خاموش نمی شود یعنی کلید عمل نمی کند. با باز کردن کلید دو پل متوجه خواهید شد که سیم ها را جا به جا بسته اید و باید به رنگ پیچ ها دقت کنید.

کلید دوپل نیز همانند کلید تک پل می باشد اما در هنگام نصب دو تفاوت دارد که برای شما بیان می کنیم. کلید های دو پل برای خاموش و روشن کردن دو لامپ مورد استفاده قرار می گیرد اما کلید های تک پل که از نامشان نیز پیداست برای روشن و خاموش کردن یک لامپ استفاده می شود.

برای بستن سیم ها در کلید دو پل سه پیچ وجود دارد. که رنگ یکی از این پیچ ها با دو پیچ دیگر فرق دارد. این تفاوت رنگ نیز به این دلیل است که مشخص شود که برق ورودی به کلید دوپل به آن پیچ متصل شود. اما در کلیدهای تک پل دو پیچ به رنگ طلایی و نقره ای وجود دارد.

خرید کلید دو پل

بعد از خرید کلید دو پل شما در نصب کلید دوپل زمانی که به جای از کلید دوپل از دو کلید تک پل استفاده می کنید شما چند سیم فاز دارید. این مورد در جعبه های قدیمی رایج است.

یک سیم فاز از دیوار خارج می شود و به داخل یک پل می رود و از آن پل به پل دیگر وارد می شود. گاهی ممکن از از پل دوم به دیوار برگردد.

نگران نباشید و سیم های فاز همان گونه که به کلید تک پل وصل بود به کلید دوپل وصل کنید. اغلب دو پایانه بر روی کلید دوپل برای اتصال سیم تغذیه وجود دارد. برخی برق کار ها پوشش وسط سیم را جدا می کنند و در پایانه حلقه می زنند و بقیه سیم را داخل دیوار قرار می دهند .

اگر کلید شما قدیمی است بهتر است این کار را انجام دهید. شما می توانید با توجه به مطالب گفته شده برای خرید کلید دو پل نکات مورد نظر را انجام دهید.

شما می توانید برای خرید کلید دو پل به سایت فروشگاهی تهران لاله زار مراجعه کنید. سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.

مختصری از کالا های موجود در این فروشگاه  :

سیم ، کابل ، کابل تلفنی و مخابراتی ، کابل کنترل ، کابل کولری، داکت و ترانکینگ ، سینی کابل ، پنل سقفی ، لامپ ، پراژکتور ، کلید مینیاتوری ، فیوز چهار پل ، کلید محافظ ، انواع نورهای مخفی ، کلید اتوماتیک و …. را می توان نام برد.