کلید مینیاتوری دنا

کلید مینیاتوری یک تجهیز الکترومکانیکی جهت حفاظت از مدار است که به صورت اتوماتیک عمل می کند. این کلید برای قطع کردن مداری که دچار اضافه بار و اتصال کوتاه شده است مورد استفاده قرار میگیرد.

این کلیدها جایگزین مناسبی برای فیوز ها می باشند. در ادامه به کلید مینیاتوری دنا می پردازیم.

ساختار کلید مینیاتوری دنا

بدنه : بدنه تمام اجزا داخلی کلید مینیاتوری دنا را داخل خود نگه می دارد و از آن ها در مقابل گرد و خاک محافظت می کند. مواد تشکیل دهنده بدنه ها عایق هایی مانند پلاستیک و سرامیک ها می باشند.

اتصالات : MCB دارای دو اتصال ثابت و متحرک هستند.

اهرم : MCB به وسیله اهرم روشن و خاموش می شوند.

ضامن مکانیکی : برای نگه داری اتصال ها زیر کشش فنر در حالت روشن بودن کلید در MCB تعبیه شده است.

بی متال : بی متال با سنجش جریان طولانی مدتی که بیشتر از جریان نامی باشد ، حفاظت اضافه بار را انجام می دهد.

مگنت : مگنت ها با آزاد کردن ضامن مکانیکی باعث حفاظت آنی در مقابل اتصال کوتاه می شوند. هنگامی که جریان گذرا از سیم پیچ از یک مقدار خاص ( معمولا بیش از هشت برابر جریان نامی) بیشتر شود ، مگنت فعال می شود. مگنت در حالت اضافه بار فعال نمی شود.

جرقه گیر : جرقه گیر برای شکستن و خاموش کردن جرقه استفاده می شود.

وظیفه کلید مینیاتوری دنا

 کلید مینیاتوری nkh چهار وظیفه مهم را بر عهده دارد:

کلید زنی : کلید های مینیاتوری می توانند به صورت دستی روشن و خاموش شوند. این عملکرد در زمان تعمیر و نگهداری تاسیسات برقی بسیار مفید است. ضامن به گونه ای در داخل کلید قرار گرفته است که به طور خودکار به محض روشن شدن کلید اتصال ثابت را نگه می دارد. زمانی که کلید خاموش می شود فشار وارده بر روی دکمه که به وسیله انگشت ما می باشد ضامن را آزاد می کند و اتصالات را باز می کند.

حفاظت اضافه جریان : هنگامی که یک بخش از تجهیزات دچار اضافه بار می شود (جریان بیشتری را از منبع می کشد) ، بی متال گرم شده و خم می شود و ضامن را آزاد می کند. در نتیجه اتصالات باز شده و تجهیزات از کار می افتند.

حفاظت اتصال کوتاه : در هنگام اتصال کوتاه ، افزایش ناگهانی جریان یک نیروی محرکه قدرتمند برای آزاد کردن ضامن تولید می کند و اتصالات آزاد می شوند.

جرقه گیر: در هنگام باز بودن اتصالات تحت بار ، جرقه بین اتصالات ثابت و متحرک ایجاد می شود. اتصالات به نحوی طراحی شده اند که جرقه ی شکل گرفته به سمت جرقه گیر می رود. وظیفه جرقه گیرها کاهش طول جرقه ، شکستن و خاموش کردن آن است.

مشخصات روی کلید مینیاتوری دنا

در فیوز های مینیاتوری دو نوع جریان مطرح است :

جریان لحظه ای

 جریان نامی

جریان لحظه ای : روی فیوز ها جریانی نسبتاً بزرگ نوشته شده مانند سه یه شش هزار و معمولاً این عدد در یک کار مستطیل شکل قرار دارد ، جریان لحظه ای به جریان گفته می شود در یک لحظه کم تر از یک ثانیه  فیوز توانایی تحمل این جریان را دارد.

 

جریان نامی : به حداکثر جریان مجازی گفته می شود که یک فیوز توانایی تحمل آن را دارد و اگر جریانی بیش از جریان نامی که روی فیوز نوشته شده است باشد ، از فیوز عبور کند و فیوز مدار را قطع می کند.

تیپ های کلید مینیاتوری دنا

تیپ های معمول کلید های مینیاتوری عبارتند از : تیپ B تیپ C تیپ D تیپ K تیپ Z

تیپ  B: این کلیدها مخصوص روشنایی می باشد که به سرعت در مقابل جریان اضافه عکس العمل نشان می دهد ، این فیوز ها به فیوز های تند کار نیز معروف هستند

تیپ C : این فیوز ها برای راه اندازی موتور هایی که توان کم داشته و جریان راه اندازی بالایی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند مانند موتور کولر های گازی یا پمپ ها آب خانگی

تیپ  D: از این فیوز ها برای موتور های با جریان هجومی بالا که جریان راه اندازی بالایی دارند استفاده می شود ، این فیوز ها تحمل جریان لحظه ده تا چهارده برابر جریان نامی خود را دارد این فیوز ها کند کار هستند.

تیپ K : این نوع فیوز ها معمولاً در مدار قدرت مورد استفاده قرار می گیرد، حساسیت در اضافه بار در این نوع فیوز نسبت به سایر فیوز ها بیش تر است یعنی اگر موتور بار اضافه را تحمل کند این فیوز سریع ، موتور را خاموش کند این فیوز ها برای موتورهایی که زیر با هستند توصیه می شود.

تیپ Z : فیوز های تند کار حساس ، در این فیوز ها هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیش تر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپ ها کم تر است ) خیلی سریع فرمان قطع را صادر می کند.

حساسیت این نوع فیوز ها هم در موقع اضافه بار و هم هنگام بروز اتصال کوتاه از تمامی فیوز ها بیش تر است و در صورت بروز خطا مدار را سریع قطع می کند ، بنابراین کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا از جمله مدارات الکترونیکی می باشد.

خرید کلید مینیاتوری دنا

شما با ساختار و کاربرد کلید مینیاتوری دنا آشنا شدید. شما می توانید کلید مینیاتوری دنا را در سایت فروشگاهی تهران لاله زار تهیه کنید.

سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.

مختصری از کالا های موجود در این فروشگاه :

سیم ، کابل ، کابل تلفنی و مخابراتی ، کابل کنترل ، کابل کولری، داکت وترانکینگ ، سینی کابل ، پنل سقفی ، لامپ ، پراژکتور ، کلید مینیاتوری ، کلید محافظ، کلید اتوماتیک و …. را می توان نام برد.