سیم هوایی کابلی است که معمولاً آن را از جنس آلومینیوم تولید می‎‌ کنند . در ادامه این مقاله به خرید سیم هوایی می پردازیم .

مشخصات سیم هوایی در چیست ؟

برای خرید سیم هوایی بدانید که کابل‎ های هوایی که تولید می‎‌ شوند ، معمولاً در سایز و اندازه‎ های مختلفی تولید می ‎‌شوند که وزن و ضخامت و قطرهای مختلفی دارند .

هادی‌ ای که برای کابل‎ های هوایی در نظر گرفته می‎‌ شود ،‌ از جنس مس و آلومینیوم می باشد که هر کدام از آن‎ ها کاربرد و مشخصات مخصوص به خود را دارند . این نوع کابل‎ ها را برای انتقال برق و خط‌ های تلفن مورد استفاده قرار می ‎‌دهند.

جنس سیم هوایی از چیست ؟

برای خرید سیم هوایی باید از جنس آن اطلاع داشته باشید . در ابتدا جنس کابل هوایی از مس بوده است . اما آلومینیوم به دلیل هزینه بسیار کم و وزن سبک تر رسانای آلومینیوم در مقایسه با یک هادی مس با همان مقاومت جایگزین مس شده است .

اگر چه فولاد از استحکام کششی بسیار بالایی برخوردار می باشد ، به دلیل ضعف رسانایی و مقاومت بالای فولاد ، رسانای فولادی برای انتقال کارآمد با برق مناسب نیستند .

آلیاژهای با مقاومت بالا مانند فسفر برنز نیز ممکن است گاهی اوقات در شرایط شدید مورد استفاده قرار گیرند .

کاربرد کابل خودنگهدار هوایی در شبکه توزیع چگونه است ؟

برای خرید سیم هوایی بدانید که شبکه های توزیع در اکثر کشورهای در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادی های لخت اجرا می شوند .

مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در کشورهای پیشرفته به ویژه در طی چند دهه اخیر شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائی عایق شده در شبکه های توزیع هوایی می باشند.

از این سیستم کابل می توان به طور موقت یا دائم استفاده نمود . از نظر اجرایی و نگه داری ، هزینه این سیستم بین سیستم هوایی با خطوط بدون عایق و سیستم کابل کشی زمینی می باشد .

این سیستم در محل هایی که فضای لازم برای کابل کشی کم و یا گران می باشد مناسب است و عوامل دیگری که باعث برتری این سیستم بر سیستم های هوایی می شود .

کابل هوایی آلومینیومی چه کاربردی دارد ؟

آلومینیوم حدود ۶۰٪ از هدایت مس را دارد . به این معنی که برای همان مقاومت ، قطر یک هادی آلومینیومی حدود ۱٫۲۶ برابر از رسانای مس است . یک هادی آلومینیوم تقریبا نیمی از وزن رسانای معادل مس دارد .

سیم هوایی روکش دار چگونه می باشد ؟

برای خرید سیم هوایی بدانید که کابل هوایی روکش دار از جمله کابل​‌ هایی می باشد که از نظر ساختار به دو صورت کابل هوایی با​هادی بدون روکش و  روکش دار تقسیم می ​شود .

کابل هوایی روکش دار در ساختار خود حاوی دو بخش ،​ هادی و روکش هستند . قسمت​‌ هادی یکی از مدل​‌ های ACSR ،AAAC  و               AAC   است .​

خرید سیم هوایی

اساسا کابل ‌های خودنگهدار به گروه‌ های مختلفی تقسیم بندی می ‌شوند که از جمله آن‌ ها می‌توان به “کابل هوایی” اشاره کرد . این نوع کابل‌ های خودنگهدار برای بار اول در کشور فرانسه طراحی و تولید شدند .

کابل های سیم هوایی دارای هادی آلومینیومی هستند که در نهایت بسیار مقرون به صرفه خواهند بود . البته بیش تر در جهت کاهش هزینه ‌ها از کابل‌ های هوایی با هادی آلومینیومی استفاده می ‌کنند که از نظر ساختار به دو گروه روکش ‌دار و لخت تقسیم بندی می ‌شوند .

اصولا نصب این کابل‌ ها روی دیوار و یا تیرهای برقی انجام می‌ شود و بیش تر در مناطق روستایی که تعداد ساختمان ‌ها کم باشد کاربرد دارند .

اساسا در ساختار این کابل‌ ها هادی‌ های عایق شده‌ ای وجود دارند ، که این هادی‌ ها می ‌توانند که از ۱ تا ۳۶ کیلو ولت ، سطح ولتاژ را عبور دهند .

در واقع هادی آلومینیومی مناسب باید در واحد حجم از وزن کم تری برخوردار باشد و در عین حال رسانایی الکتریکی بالاتری داشته باشد .

شما برای خرید سیم هوایی می تواندی به سایت تهران لاله زار مراجعه نمائید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن که در حوزه برق می باشد دیدن نمائید .