لامپ کم مصرف لامپی است که باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود و به محیط زیست کمک می کند . در ادامه این مقاله به خرید لامپ کم مصرف می پردازیم .

لامپ کم‌مصرف فلورسنت چیست؟

  • کارکرد لامپ‌های کم‌مصرف فلورسنت شبیه مهتابی‌ ها میباشد، با این تفاوت که همه چیز جمع و جور تر و کوچک‌تر شده است پس شاید با شنیدن نام فلورسنت یاد مهتابی های قدیمی افتاده باشید.
  • انرژی الکتریکی که وارد لامپ می‌شود توسط یک مدار الکتریکی به نام ترانسفورماتور دریافت می‌شود. این مدار انرژی را افزایش داده و آن را به دو پایه به نام الکترود منتقل می‌کند. الکترودها باعث به حرکت درآمدن الکترون‌ها در درون لامپ می‌شوند. این الکترون‌ها به اتم‌های گاز جیوه که درون لامپ قرار دارند، برخورد کرده و آن‌ها را مجبور به واکنش می‌کنند. این واکنش باعث می‌شود که پرتو نور فرابنفش نامرئی تولید شود. این نور فرابنفش به دیواره شیشه‌ای لامپ که با فسفر پوشانده شده است، برخورد کرده و باعث تولید نور می‌شود.

لامپ کم‌مصرف LED چیست؟

  • LEDها یکی دیگر از لامپ‌های کم‌مصرف موجود هستند. این لامپ‌ها که برای رقابت با لامپ‌های فلورسنت ساخته شده اند توانستند خیلی زود جایگاه خود را در بازار روشنایی به دست آورند.
  • مزیت‌های لامپ‌های LED : طول عمر بیشتر، مصرف انرژی کمتر و سرعت نوردهی بیشتر .
  • ساختار لامپ‌های LED : پایه، سرامیک، خنک‌کننده، درایور، برد ال‌ای‌دی و حباب .
    برق از طریق پایه یا سرپیچ وارد لامپ شده و به درایور می‌رسد. درایور وظیفه کاهش جریان برق و تبدیل جریان متناوب به مستقیم را باتوجه‌ به نیاز برد LED برعهده دارد. انرژی الکتریکی تنظیم‌شده به برد LED که حاوی ۱۵ تا ۲۰ عدد ال‌ای‌دی است، منتقل شده و باعث روشنایی لامپ می‌شود. حباب، سرامیک و خنک‌کننده نیز وظیفه محافظت و طولانی‌تر کردن عمر لامپ را برعهده دارند.

ساختار لامپ کم مصرف به چه صورت می باشد ؟

نورهای صرفه جویی در انرژی با ایجاد نور بدون گرما با استفاده از فرآیندی کاملاً متفاوت به نام فلورسانس ، در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند .

برای خرید لامپ کم مصرف بدانید که طرز کار لامپ‌هاي فلورسان فشرده (C.F.L) که به لامپ‎ هاي کم ‎مصرف معروفند مانند لامپ‌ هاي مهتابي می باشد .

دو طرف لوله ‏اي شيشه ‎اي که درون آن با بخار جيوه و گاز آرگون پر شده است ، الکترودها قرار دارند . وقتي جريان برق برقرار مي ‌شود الکترون‌ ها از ميان گاز داخل لوله شيشه ‎اي از يک الکترود به الکترود ديگر جريان پيدا مي ‌کند .

لامپ کم مصرف چگونه کار می کند ؟

برای خرید لامپ کم مصرف بدانید که لوله شیشه ای و حباب لامپ کم مصرف با گاز جیوه پر شده است و هنگامی که لامپ روشن می شود ، جریان برق از بالاست الکترونیکی عبور می کند .

این امر سبب می شود تا بخار جیوه درون لوله تحریک شود و نوری در محدوده فرابنفش تولید کند . پوشش فسفری این لامپ ها که داخل حباب را پوشانده است ، سبب می شود تا نور فرابنفش به نور در محدوده مرئی تبدیل شود .

داخل لوله لامپ های کم مصرف ، چوک های الکترونیکی قرار گرفته اند که وظیفه انتقال جریان برق به گاز داخل لوله را برعهده دارند .

لامپ های کم مصرف از یک برد الکترونیکی کوچک ، یکسوکننده ها ، خازن های صافی و معمولاً دو عدد کلید ترانزیستوری تشکیل شده اند .

توان مصرفی این لامپ ها به چه صورت می باشد ؟

یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات ضمن ایجاد نوری مــعادل یک لامـپ رشته ای ۱۰۰ وات دارای مصرف انرژی معادل ۲۰ % یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات است و این بدین معناست که مصرف انرژی یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات معادل پنج عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات است .

بهره نوری لامپ کم مصرف چگونه است ؟

در یک لامپ رشته ای فقط ۵% از انـــرژی به نور تبدیل می شود . بدین معنی که بهره نوری این نوع لامپ ۱۲ لومن بر وات می باشد در حالی که بهره نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات ، ۶۰ لومن بر وات است .

بالا بودن بهره نوری در انواع لامپ های کم مصرف به معنای مصرف انرژی کم تر و به دنبال آن کاهش هزینه و هم چنین تولید نور بیش تر می باشد .

مزایا استفاده از لامپ کم مصرف چیست ؟

برای خرید لامپ کم مصرف باید از مزایای این لامپ اطلاعات داشته باشید . از آن جا که این لامپ‌ ها عمر مفید بیش تری نسبت به نمونه‌ های رشته ‌ای معمولی دارند در نتیجه مصرف انرژی کم تری داشته و به دنبال آن مصرف برق و هزینه‌ های مربوط به آن نیز کم تر می ‌شود .

آلودگی ‌های مربوط به تولید برق در نیروگاه ‌ها نیز کم می ‌شود . هم چنین استفاده از این لامپ‌ ها گرمای محیط را کاهش می ‌دهد . از نظر اقتصادی نیز این لامپ‌ ها قیمت

مناسب و ارزان تری دارند و همین موضوع باعث می ‌شود خرید آن ها یک خرید مقرون به صرفه محسوب شود .

لامپ کم مصرف بالاست سرخود به چه صورت می باشد ؟

برای خرید لامپ کم مصرف بدانید که در این دسته از لامپ ها ، مدار الکترونیکی که برای راه اندازی لامپ مورد استفاده قرار می گیرد به صورت مجتمع داخل خود لامپ قرار گرفته است.

در نتیجه لامپ با سرپیچ معمولی نوع E27 یا E14 در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و می توان این لامپ ها را به صورت مستقیم جایگزین لامپ های التهابی کرد.

هم چنین به دلیل داشتن بالاست الکترونیکی ، طول عمر این لامپ ها بسیار بالا است و مزیت دیگر این لامپ ها این است که به دلیل افزایش فرکانس برق ورودی ، لامپ بدون سوسو زدن روشن می شوند .

خرید لامپ کم مصرف

باید بدانید که از این لامپ ‌ها به هیچ عنوان نباید در فاصله کم تر از ۳۰ سانتی متری افراد استفاده شود ، مثلاً در چراغ قوه‌ها . برای استفاده از آن ها باید نمونه‌ هایی که مهر استاندارد دارند را تهیه کنید و به علت وجود جیوه تا حد امکان مانع شکستن آن ها شوید .

در سال های اخیر به دلیل اهمیت صرفه جویی در انرژی ، استفاده از لامپ های فلورسنت فشرده CF معروف به لامپ کم مصرف فراوان شده است و تولید لامپ های فلورسنت فشرده تحول بسیار عظیمی در بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی برای تامین روشنایی ایجاد کرد .

دو مدل لامپ ۲۰ وات و ۱۱ وات کم مصرف را می ‌توان به راحتی و بدون نیاز به هیچ گونه تعمیراتی جایگزین لامپ‌ های رشته ای با توان ۱۰۰ وات و ۶۰ وات کرد . این جایگزینی ۸۰ درصد مصرف انرژی را کم می ‌کند اما میزان روشنایی محیط کم نمی ‌شود .

در لامپ‌ های رشته‌ ای ، ۹۵ درصد از توان ورودی لامپ مستقیماً به گرما تبدیل می ‌شود و افزایش دمای محیط نیز کاملاً ملموس می باشد .

برای خرید لامپ کم مصرف در نظر داشته باشید که اما در لامپ‌ های کم مصرف این حرارت به کم ترین میزان خود می ‌رسد که همین ویژگی موجب کاهش هزینه‌ های تهویه می ‌گردد .

به علت کارکرد مدارهای الکترونیکی در فرکانس بالا ، نور تولیدی لامپ کم مصرف از کیفیت بسیار بالایی نسبت به لامپ های معمولی برخوردار است و تقریباً نوری یکنواخت و بدون لرزش ایجاد می کند .

در لامپ های رشته ای ، ۹۵% از توان ورودی به گرما تبدیل می شود و افزایش دمای محیط کاملاً آشکار است . اما در لامپ کم مصرف ، تولید حرارت به کمترین حد خود می رسد و همین ویژگی باعث کاهش هزینه های تهویه می شود .

طول عمر لامپ کم مصرف ۸ برابر لامپ های رشته ای است . همین ویژگی سبب تعویض کم تر و کاهش هزینه های تعمیر لامپ کم مصرف و نگه داری آن می شود .

یکی از مهم ترین دلایلی که امروزه هر صنعتی را به سمت فضای اینترنتی سوق می دهد ، کاهش هزینه های ثابت و افزایش تعداد مشتریان و تنوع کالایی آن در فضای مجازی می باشد .

شما برای خرید لامپ کم مصرف می توانید به سایت معتبر فروشگاهی تهران لاله زار مراجعه نمائید . تهران لاله زار یک سایت مرجع در حوزه برق و الکترونیک می باشد .

این سایت با داشتن تجربه و توانایی کامل در جستجو در بازار لاله زار می تواند شما را برای رسیدن به بهترین برند و بهترین قیمت برای محصول مورد نظر یاری کند .

هم چنین شما می توانید در این سایت برند های مختلفی را برای خرید لامپ لامپ کم مصرف پیدا کنید و از برند های مختلفی اقدام به خرید کنید ، این سایت با داشتن تسلط کامل بر بازار برق می تواند برند های معروف لوازم برقی را به راحتی تهیه کند .

 

 

برای خرید لامپ کم مصرف می توانید به سایت فروشگاهی تهران لاله زار مراجعه نمائید و ضمن خرید از دیگر محصولات دیگر این سایت دیدن نمائید .

هدف از سایت تهران لاله زار ارائه ی بستری تخصصی برای تولید کنندگان ، پخش کنندگان و فروشندگان محصولات الکتریکی  در سراسر کشور می باشد .

سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت های مناسب می کوش تا خریداران در صنعت برق بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را پیدا کنند .