کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت

کلید مینیاتوری مدارهای الکتریکی را در برابر جریان غیرمجاز محافظت می ‌کند به این شکل که اگر جریانی بیش از جریان اسمی یک مدار از فیوز عبور کند ، برای حفظ امنیت و جلوگیری از اتصال کوتاه شدن جریان برق را قطع می‌کند.

در ادامه مقاله به کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت می پردازیم.

کلید مینیاتوری

MCB یا کلید مینیاتوری ، یک دستگاه الکترومغناطیسی است که در یک قابل عایقی قرار گرفته است. کارکرد اصلی MCB ، سوئیچ کردن مدار می ‌باشد.

یعنی باز کردن خودکار مدار (که به آن متصل شده است) در زمانی که جریان عبوری از آن (MCB) از مقدار تنظیم شده ، بیش تر می‌ شود. در صورت نیاز آن را می ‌توان مثل کلید معمولی به صورت دستی روشن یا خاموش کرد.

MCB ها از جمله دستگاه‌ های تریپ کننده ی تأخیردار هستند که دامنه‌ ی اضافه جریان آن ‌ها ، زمان عملیات تریپ را کنترل می ‌کند. یعنی هر زمانی که اضافه جریان به مدت طولانی برای ایجاد خطر در مدار مورد حفاظت وجود داشته باشد ، فعال می ‌شوند.

از این رو، MCB ها با جریان های شدید شدید سوئیچ‌ زنی ها و جریان‌های راه اندازی موتور، باعث تریپ نمی شوند و فقط در صورت خطا و اتصالی تریپ می کنند.

در کل ، کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت برای عمل کردن  در کم تر از ۵/۲ میلی‌ ثانیه در هنگام خطاای اتصال کوتاه و ۲ ثانیه تا ۲ دقیقه در حالت بروزاضافه جریان (بسته به سطح جریان) طراحی شده ‌اند.

عملکرد کلید مینیاتوری

در شرایط کاری عادی ، MCB به مانند یک سوئیچ (دستی) عمل می ‌کند تا مدار را روشن یا خاموش نماید. در شرایط اضافه جریان یا اتصال کوتاه ، کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت به صورت خودکارعمل می کند یا تریپ می ‌کند به صورتی که وقفه ‌ی جریان در مدار بار روی می ‌دهد و جریان قطع می شود.

نشانه‌ ی ظاهری این تریپ  را می ‌توان با حرکت خودکار دستگیره ‌ی عملیات به سمت موقعیت خاموش ، مشاهده کرد. این عملیات خودکار MCB را می‌ توان به دو روش به دست آورد. این‌ها عبارتند از تریپ  مغناطیسی و تریپ  گرمایی.

در شرایط بروز اضافه جریان ، جریان عبوری از نوار بی متالی یا دو فلزی ، سبب افزایش دمای آن می‌ شود. گرمای تولید شده توسط دو فلزی به اندازه‌ ای هست که سبب خم شدن آن به دلیل انبساط گرمایی فلزات شود.

این خم شدن بعداً دستگیره‌ ی تریپ را آزاد کرده و کانتک ها از هم جدا می‌ شوند. در برخی MCB ها میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سیم‌ پیچ سبب بروز کشش در دوفلزی شده و بدین ترتیب فرایند انحراف ، مکانیزم تریپ  را فعال می ‌کند.

انواع  و کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت

MCB ها طبق جریان‌های تریپ لحظه‌ای به سه دسته ‌ی عمده تقسیم می ‌شوند. این‌ها عبارتند از :

MCB نوع B

MCB نوع C

MCB نوع D

 

MCB نوع B :

این نوع MCB به صورت لحظه‌ای در جریانی از ۳ تا ۵ برابر جریان اسمی خود ، تریپ می ‌کنند. این‌ها معمولاً برای بارهای مقاومتی یا القایی کوچک که در آن‌ها نوسان سوئیچ کردن بسیار کوچک است به کار می ‌روند.

از این رو، این‌ها برای تجهیزات مسکونی یا سبک مناسب هستند و برای کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت مناسب هستند.

MCB نوع C :

این نوع MCB به صورت لحظه ‌ای در جریان پنج تا ده برابر جریان اسمی خود تریپ می ‌کند. این‌ها معمولاً برای بارهای القایی زیاد که در آن نوسان سوئیچ کردن زیاد می ‌باشد مثل موتورهای کوچک و لامپ‌های فلورسنت استفاده می ‌شوند.

در این موارد ، MCB های نوع C ترجیح داده می‌ شوند تا مقدار بیش تری از جریان‌های اتصال کوتاه را رفع کنند. از این رو، کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت یا برای تأسیسات تجاری و صنعتی به شدت القایی به کار می ‌روند.

MCB نوع D :

این نوع MCB به شکل لحظه ‌ای در جریان ده تا بیست و پنج برابر جریان اسمی خود ، تریپ می کنند. این‌ها معمولاً برای بارهای القایی بسیار شدید که در آن جریان زیاد هجومی به بسار شایع است، به کار برده می ‌شوند.

کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت و برای کاربردهای خاص تجاری مناسب هستند. نمونه‌ های متداول این کاربرد ها شامل ماشین‌ های اشعه ‌ی ایکس ، سیستم‌ های UPS ، تجهیزات جوشکاری صنعتی ، موتور جوش ‌های بزرگ و… می ‌باشد.

تهیه کلید مینیاتوری

در این مقاله با کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت آشنا شدید. انتخاب یک MCB خاص برای یک کاربرد خاص ، باید به دقت انجام شود تا حفاظت مطمئن در مقاب لاضافه جریان ها و اتصال کوتاه تضمین گردد.

اگر MCB با سایز کوچک تری انتخاب شود (جریان نامی MCB ، کم تر از جریان اسمی بار باشد) ، MCB منجر به بروز تریپ ‌های متناوب شده و جریان بار را با وقفه روبرو می ‌کند.

جریان اسمی MCB ، کم تر از مقدار جریان اسمی بار می ‌باشد. هم چنین اگر اندازه‌ی آن بیش تر باشد (جریان نامی MCB بیش از جریان اسمی بار باشد) ، بار متصل به آن به طور مناسب حفاظت نمی ‌شود.

در این موارد ، در صورتی که اضافه جریان به وجود آمده باشد MCB تریپ نمی کند. شما برای تهیه کلید مینیاتوری باید با کاربرد کلید مینیاتوری در صنعت آشنا باشید.

برای تهیه این کلید های مینیاتوری می توانید به سایت فروشگاهی تهران لاله زار مراجعه نمائید. سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.