فیوز سه پل

کلیدهای مینیاتوری در مدارهای فشار ضعیف از قبیل مصارف خانگی ، روشنایی صنعتی ، یا سایر کاربردهای تجاری به کار می‌ روند. در ادامه به فیوز سه پل می پردازیم.

فیوز مینیاتوری

فیوزهای مینیاتوری در انواع یک ، دو ، سه و چهار پل برای جریان‌ ها و ولتاژهای مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می ‌گیرند. فیوزهای مینیاتوری دو عملکرد اصلی انجام می ‌‌دهند که یکی حفاظت در برابر اضافه جریان و دیگری ، حفاظت اتصال کوتاه است.

مدارشکن یا قطع کننده مدار مینیاتوری ، یک قطعه الکترومکانیکی است که در صورت افزایش و رسیدن جریان به یک جریان از پیش تعیین شده ، مدار را قطع می ‌کند. کلید مینیاتوری را می‌ توان با یک فیوز سه پل معمولی در جعبه توزیع تعویض کرد.

ساختار فیوز سه پل مینیاتوری

فیوز سه پل مینیاتوری از مجموعه ‌ای از قطعات تشکیل شده که در یک محفظه مستحکم و عایق تعبیه شده‌ اند. سیستم کلید زنی یا سوئیچینگ نیز از دو کنتاکت ثابت و متحرک تشکیل شده است که با سیم‌ های ورودی و خروجی ارتباط الکتریکی دارند.

در شرایط کار عادی ، کلید مینیاتوری مانند یک کلید عادی عمل می ‌کند که وظیفه آن قطع و وصل مدار است. اگر شرایط اضافه بار یا اتصال کوتاه رخ دهد، MCB به طور خودکار عمل کرده و در نتیجه آن ، گذر جریان بار با وقفه رو ‌به ‌رو می ‌شود.

نشانه بصری این وقفه حرکت خودکار دکمه MCB به موقعیت قطع است. این عملکرد خودکار MCB می ‌تواند از دو طریق گرمایی و مغناطیسی به دست آید.

در شرایط اضافه بار، جریان گذرنده از بی‌ متال سبب بالا رفتن دمای آن می ‌شود. گرمای بی ‌متال ، خود سبب انحراف آن به دلیل انبساط حرارتی فلزها می ‌شود. این انحراف ، زبانه قطع را آزاد کرده و در نتیجه کنتاکت‌ها از هم جدا می ‌شوند.

انواع فیوز مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری بر اساس جریان ‌های قطع لحظه ‌ای در سه نوع دسته ‌بندی می ‌شوند و عبارتند از:

نوع B

نوع C

نوع D

نوع B : این نوع MCB به صورت آنی و در مقدار سه تا پنج برابر جریان نامی ‌اش عمل می ‌کند. فیوز سه پل مینیاتوری نوع B برای بارهای مقاومتی یا بارهای القایی کوچک مورد استفاده قرار می ‌گیرند که در آن‌ها سوئیچینگ ناگهانی بسیار کم است. بنابراین ، MCBهای نوع B برای بارهای خانگی یا تأسیسات روشنایی صنعتی مناسب هستند.

MCB نوع C : این MCB در ۵ تا 10 برابر جریان نامی عمل می‌کند و معمولاً برای موتورهای کوچک یا لامپ‌های فلورسنت به کار می ‌رود. در چنین مواردی ، کلید‌ های مینیاتوری نوع C برای مقادیر جریان اتصال کوتاهِ زیاد ترجیح داده می ‌شوند. بنابراین ، این نوع کلیدها در تأسیسات تجاری و صنعتی با بارهای بسیار سلفی (القایی) مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

MCB نوع D : این نوع MCB به سرعت و در ۱۰ تا ۲۵ برابر جریان نامی عمل می‌کند. فیوز سه پل مینیاتوری نوع D در بارهایی که بسیار القایی هستند و در آن‌ها جریان‌ های هجومی با مقدار زیاد و به دفعات رخ می ‌دهد مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

از کاربردهای رایج این نوع کلیدهای مینیاتوری می ‌توان به ماشین ‌های پرتوی ایکس ، سیستم‌ های UPS ، تجهیزات جوشکاری صنعتی و موتورهای سیم ‌پیچی بزرگ اشاره کرد.

مهم ترین کاربرد های فیوز سه پل مینیاتوری حفاظت یک مدار (سیم‌کشی ، بار متصل و سایر تجهیزات) در برابر موارد زیر است:

اتصال کوتاه ، اضافه جریان و اضافه بار.

هر MCB یک جریان نامی دارد. این مقدار باید کم تر از جریان گذرنده از سیستم سیم ‌کشی و بزرگ‌ تر یا مساوی با حداکثر جریان بار کامل سیستم باشد. به طور کلی ، مقدار نامی MCB باید به گونه ‌ای باشد که بتواند صد و بیست و پنج درصد بار پیوسته به علاوه مقدار بار ناپیوسته را حفاظت کند.

خرید فیوز سه پل

انتخاب کلید مینیاتوری برای یک کاربرد خاص کاری است که باید آن را به دقت انجام داد تا حفاظت قابل اطمینان در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه تضمین شود. اگر انتخاب MCB بر اساس الزامات مدار نباشد ، ممکن است به دفعات تریپ‌ های ناخواسته رخ دهد.

اگر انتخاب MCB در اندازه‌ای کم تر از اندازه نامی بار باشد ، به دفعات فراوان تریپ می ‌شود و موجب وقفه در رسیدن جریان به بار متصل به آن خواهد شد ، زیرا در این حالت ، جریان نامی MCB کم تر از مقدار جریان نامی بار است.

به طور مشابه ، اگر مقدار نامی MCB بزرگ ‌تر از جریان نامی بار باشد ، بار متصل به آن به خوبی محافظت نمی ‌شود. در این حالت ، کلید مینیاتوری حتی هنگامی که بار جریان اضافه بار بکشد ، عمل نخواهد کرد.

  فیوزها از ابتدایی ترین تجهیزات حفاظتی به شمار می آیند که جهت حفاظت مدارها در مقابل جریان های اتصال کوتاه و اضافه بار هم چنین حفاظت دستگاه ها در مقابل جریان اتصال کوتاه و در ضمن ایمنی هنگام بروز اتصال کوتاه بین فاز با بدنه های هادی و یا هادی ارت و هادی حفاظتی خنثی PEN استفاده می شوند.

شما برای تهیه فیوز سه پل می توانید به سایت فروشگاهی معتبر تهران لاله زار مراجعه نمائید. سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.

مختصری از کالا های موجود در این فروشگاه :

سیم ، کابل ، کابل تلفنی و مخابراتی ، کابل کنترل ، کابل کولری، داکت و ترانکینگ ، سینی کابل ، پنل سقفی ، لامپ ، پراژکتور ، کلید مینیاتوری ، فیوز چهار پل ، کلید محافظ ، انواع نورهای مخفی ، کلید اتوماتیک و …. را می توان نام برد.