فیوز یک پل

فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری که اختصارا MCB نام گذاری شده است تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار ( عبور جریان غیر مجاز ) محافظت می کند. در ادامه به فیوز یک پل می پردازیم.

فیوز مینیاتوری

فیوز یک پل یک وسیله حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار برده می‌ شود تا در مواقعی که جریانی بیش تر از حد انتظار از وسیله عبور می کند مدار قطع شود تا سایر تجهیزات آسیبی نبینند.

فیوز یک پل مینیاتوری از دو مکانیزم برای عملکرد خود استفاده می کند : عملکرد بیمتالی برای حفاظت اضافه بار و عملکرد مغناطیسی جهت حفاظت از اتصال کوتاه.

به عبارت دیگر ، تشخیص جریان اضافه به عهده یک فلز ( بیمتال) می باشد که به وسیله عبور جریان مدت دار بیش از جریان نامی گرم شده و بر اثر خم شدن باعث عمل کنتاکت فیوز مینیاتوری شده و مدار را قطع می کند.

هم چنین جریان اتصال کوتاه به وسیله سیم پیچ که دارای تعداد دور کم و قطر زیاد می باشد به صورت مغناطیسی تشخیص داده شده و فیوز یک پل مینیاتوری عمل می کند.

[vc_row][vc_column][woo_slide title1=”فیوز یک پل” category=”%d9%81%db%8c%d9%88%d8%b2-%db%8c%da%a9-%d9%be%d9%84″ numberposts=”20″ item_row=”1″ columns=”5″ columns1=”4″ columns2=”3″ columns3=”2″ columns4=”1″ speed=”1000″ autoplay=”true” interval=”5000″ scroll=”1″][/vc_column][/vc_row]

انواع فیوز مینیاتوری

فیوز یک پل مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپ های B روشنایی ، C موتوری ، D ترانسفورماتوری ، K قدرت ، Z بسیار حساس تقسیم بندی می گردد :

فیوز یک پل مینیاتوری نوع B روشنایی :

کلید مینیاتوری نوع B عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

فیوز یک پل مینیاتوری نوع C موتوری :

کلید مینیاتوری نوع C بیش تر کاربرد صنعتی دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تیپ B بیش تر است. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

فیوز یک پل مینیاتوری نوع D ترانسفورماتوری :

کلید مینیاتوری نوع D برای مصارف صنعتی خاص ( مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها ) استفاده می شوند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپ ها بیش تر است.

فیوزیک مینیاتوری نوع K قدرت :

کلید مینیاتوری نوع K برای حفاظت در مدارات قدرت ، ترانسفورماتور و موتور ها استفاده می شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کم تر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریع تر قطع می کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید ها بین تیپ D و C می باشد.

فیوز مینیاتوری نوع Z بسیار حساس :

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیش تر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپ ها کم تر است ) طبق منحنی قطع ، فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع از کلیدها ، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپ های دیگر بیش تر است و در صورت بروز خطا مدار را سریع تر قطع می کند. بنابر این کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می باشد.

جریان های فیوز یک پل

در فیوز یک پل مینیاتوری دو نوع جریان مطرح است :

جریان لحظه ‌ای

جریان نامی

جریان لحظه‌ ای : روی فیوز ‌یک پل جریانی نسبتاً بزرگ نوشته شده مانند ۶۰۰۰ یا ۳۰۰۰ و معمولاً این عدد در یک کار مستطیل شکل قرار دارد، جریان لحظه‌ ای به جریانی گفته می ‌شود که در یک لحظه (کم تر از یک ثانیه) فیوز توانایی تحمل این جریان را دارد.

جریان نامی : به حداکثر جریان مجازی گفته می‌ شود که یک فیوز توانایی تحمل آن را دارد و اگر جریانی بیش از جریان نامی که روی فیوز نوشته شده است از فیوز عبور کند ، فیوز مدار را قطع می ‌کند.

خرید فیوز یک پل

فیوزیک پل مینیاتوری به عنوان قطع کننده اتوماتیک مدار، یک قطعه الکترومکانیکی است که با افزایش جریان و رسیدن به جریان تعیین شده، مدار را قطع می کند.

در واقع این نوع کلید جهت حفاظت از جریان های غیر عادی (اضافه بار و اتصال کوتاه) استفاده می شود. پس از عملکرد MCB به دلایل اضافه بار یا اتصال کوتاه ، ابتدا مدار را رفع اشکال نموده و سپس می توان وضعیت کلید را به طور دستی تغییر و در حالت ابتدایی قرار داد.

کاربرد کلید مینیاتوری علاوه بر قطع بار به عنوان جدا کننده ، قطع در زمان اضافه بار مدار و قطع جریان اتصال کوتاه است. در صورتی که از کلید قطع بار به جای MCB استفاده شود ، برای سیستم حفاظتی در نظر گرفته نشده است.

لازم به ذکر است قسمت های تشکیل دهنده MCB به عنوان نوعی از کلیدهای اتوماتیک یا خودکار، شامل دو قسمت است؛ یکی رلۀ حرارتي يا رلۀ بي متال (رلۀ جريان زياد با عملكرد تأخيري) جهت قطع در زمان اضافه بار است ، و دیگری رلۀ جريان مغناطيسي (رلۀ جريان زياد با عملكرد سريع) جهت قطع جریان اتصال کوتاه است.

شما می توانید برای تهیه این فیوز مینیاتوری و انواع کلید های مینیاتوری به سایت فروشگاهی معتبر تهران لاله زار مراجعه نمائید. سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.

مختصری از کالا های موجود در این فروشگاه :

سیم ، کابل ، کابل تلفنی و مخابراتی ، کابل کنترل ، کابل کولری، داکت و ترانکینگ ، سینی کابل ، پنل سقفی ، لامپ ، پراژکتور ، کلید مینیاتوری ، فیوز چهار پل ، کلید محافظ ، انواع نورهای مخفی ، کلید اتوماتیک و …. را می توان نام برد.