فیوز دو پل

فیوز وسیله‌ای حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار می‌رود تا در مواقعی که جریانی بیش تر از حد مجاز از وسیله عبور می‌کند ، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند. در ادامه به فیوز دو پل می پردازیم.

کاربرد فیوز دو پل

برای فیوز مینیاتوری ، دو ترتیب کار وجود دارد. یکی با اثر حرارتی جریان و دیگری با اثر الکترومغناطیسی جریان بیش از حد. عملکرد حرارتی فیوز مینیاتوری به این صورت است که با یک بیمتال نوار دو فلزی در زمان اضافه جریان مستمر ، بیمتال گرم می شود و با خم شدن ، فیوز مینیاتوری عمل می کند. این انحراف ترموکوپل ، چفت مکانیکی را آزاد می کند.

از آن جا که این چفت مکانیکی به مکانیسم عمل کننده متصل است ، باعث می شود که فیوز مینیاتوری قطع شود. اما در شرایط اتصال کوتاه ، افزایش ناگهانی جریان باعث جابجایی الکترومکانیکی پیستون در ارتباط با سیم پیچ یا سلونوئید الکترومغناطیسی فیوز مینیاتوری می شود. این پیستون به اهرم قطع ضربه میزند و باعث آزاد شدن فوری مکانیسم قفل و در نتیجه باعث قطع مدار می شود. این یک توضیح ساده در مورد اصل کار کلید مینیاتوری بود.

معمولا کلید مینیاتوری با تحمل جریان زیر صد آمپر می‌ باشد که قابلیت هیچ تنظیمی ‌را ندارد. در مکان‌ هایی که امکان وقوع اضافه جریان وجود دارد برای حفاظت از خطای اضافه جریان به کار گرفته می ‌شود.

هم چنین به طور معمول کلید مینیاتوری دارای قدرت قطع شش و ده کیلو آمپر می ‌باشد. بریکرهای دوپل در دو حالت قابلیت استفاده دارند.

متاسفانه لوازم جانبی این بریکرها در ایران موجود نیستند. این کلیدها در انواع یک قطب (پل) ، دو قطب ، سه قطب و چهارپل دارای حفاظت روی تمام پل‌ها در بازار موجودند.

بین تمامی‌این قطب ‌ها ارتباط مکانیکی وجود دارد و برای مصارف سبک مسکونی ، مدارات روشنایی و سیم کشی‌ها کاربرد دارند.

[vc_row][vc_column][woo_slide title1=”فیوز دو پل” category=”%d9%81%db%8c%d9%88%d8%b2-%d8%af%d9%88-%d9%be%d9%84″ numberposts=”20″ item_row=”1″ columns=”5″ columns1=”4″ columns2=”3″ columns3=”2″ columns4=”1″ speed=”1000″ autoplay=”true” interval=”5000″ scroll=”1″][/vc_column][/vc_row]

مشخصات فیوز دو پل

دو نوع جریان در فیوز دو پل مینیاتوری مورد بحث است :

جریان لحظه ای

به جریانی گفته می شود که در یک لحظه ، ( کم تر از یک ثانیه ) فیوز توانایی تحمل این جریان را دارد. روی فیوز ها معمولا جریان بزرگی مانند شش هزار یا سه هزار درج شده است که این عدد نشان دهنده جریان لحظه ای فیوز دو پل مینیاتوری می باشد.

 جریان نامی

به حداکثر جریان مجازی که یک فیوز مینیاتوری توانایی تحمل آن را دارد گفته می شود و اگر جریانی بیش از میزان جریان نامی مشخص شده روی فیوز از آن بگذرد ، فیوز مدار را قطع می کند.

در این صورت اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد ، می توان این نتیجه را گرفت که فیوز می ‌سوزد و بدین ترتیب جریان برق در مدار، قطع خواهد شد.

به عبارت ساده ، فیوز یک وسیله حفاظتی است و نقش آن در تجهیزات و مدارات الکتریکی این است که در مواقعی که جریانی بیش تر از حد انتظار از وسیله برقی عبور می ‌کند ، با سوختن فیوز مدار قطع گردد تا به تجهیزات دیگر آسیبی وارد نشود.

اجزای تشکیل دهنده ی فیوز دو پل

اجزای تشکیل دهنده فیوزها عبارتند از یک سیم حرارتی که در مدار جریان قرار گرفته و به ازای میزان جریان به خصوصی در زمان معین ، ذوب می گردد.

عملکرد صحیح فیوز نه فقط تابع دقت در مرحله ساخت آن می باشد ، بلکه هم چنین به استفاده درست و نگه داری صحیح پس از نصب نیز بستگی دارد. چنان چه فیوز در مدار  به درستی به کار گرفته نشود،  احتمال وارد آمدن خسارت جدی به تجهیزات گران قیمت مدار نیز وجود دارد.

خرید فیوز دو پل

جهت تشخیص خرابی فیوز مینیاتوری برق و تست فیوز مینیاتوری کافی است آمپری بیش از رنج آن در زمانی مشخص از فیوز مینیاتوری عبور دهید. اگر قطع نکرد قطعا سوخته است. در بعضی موارد فیوز مینیاتوری اصلا وصل نمی شود که آن نیز دیگر به درد نمی خورد. هم چنین  فیوز مینیاتوری اگر بدون علت داغ شود باید تعویض گردد.

فیوز یا کلید مینیاتوری وسیله ای است ارزان جهت حفاظت از وسایل و افراد در لحظه اتصال کوتاه یا اضافه بار. این المان در سه نوع تک پل ، دو پل ، سه پل و چهار پل وجود دارد.

وظیفه یک سیستم قدرت ، تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده به طور مداوم و بدون وقفه است. مهم ترین خطر برای یک سیستم قدرت ، اتصال کوتاه است که باعث تغییرات شدید و ناگهانی در آن می گردد. ایجاد خطا و اتلاف انرژی زیاد به صورت حرارت در محل اتصال کوتاه ، باعث آتش سوزی ، صدمات مکانیکی و الکتریکی به تجهیزات می شود.

از نظر حفاظتی ، یک سیستم قدرت به نواحی کوچک تری نیز، تقسیم می گردد که هر کدام از این نواحی ممکن است توسط وسایل حفاظتی اصلی و چندین وسیله حفاظتی پشتیبان مورد حفاظت قرار گیرند. فیوز وسیله‌ای است که مدارهای الکتریکی را در برابر جریان غیر مجاز محافظت می‌ نماید.

شما می توانید برای خرید فیوز دو پل و انواع فیوزها به سایت فروشگاهی معتبر تهران لاله زار مراجعه نمائید. سایت فروشگاهی تهران لاله زار با هدف فروش اینترنتی در حوزه برق در تلاش است تا در راستای تنظیم قیمت بازار با اعلام قیمت ها مناسب همیشه بکوشد تا خریدارن در صنعت برق بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت را پیدا کنند.

مختصری از کالا های موجود در این فروشگاه :

سیم ، کابل ، کابل تلفنی و مخابراتی ، کابل کنترل ، کابل کولری، داکت و ترانکینگ ، سینی کابل ، پنل سقفی ، لامپ ، پراژکتور ، کلید مینیاتوری ، فیوز چهار پل ، کلید محافظ ، انواع نورهای مخفی ، کلید اتوماتیک و …. را می توان نام برد.